tirsdag den 8. juni 2021

Jaubi

Hvad ved jeg om pakistansk jazz? Hvad ved jeg om noget som helst? Hvad kan et menneske vide? Det meste er antagelser, kvalificerede bud, holdninger og så videre.

Jaubi er, så vidt jeg ved ("ved"!), noget af det første pakistanske jazz, jeg hører. Instrumentalorkesteret fra Lahore har netop udgivet deres debutalbum Nafs at Peace. Det er spirituel jazz med inspiration fra særligt nordindisk jazz. Som jeg heller ikke ved noget om.

Mangel på viden er selvfølgelig ikke det samme som manglende indlevelsesevne eller sansning. Ali Riaz Baqars kompositioner er filmiske. De er relativt stramme, men drøner stabilt af sted. Man sidder på bagsædet og stirrer på landskabet, og det er okay ikke at sige noget. Det er noget, man er i sammen. Der er ikke mange flere ord for det, så jeg stopper her.




/Martin 

Ingen kommentarer: