Er der nogen, der lytter?
I sidste uge offentliggjorde musikselskabernes
brancheorganisation IFPI nye tal, der viste, at musikselskaberne igen tjener
penge, og at det primært er et resultat af streaming, herunder Spotify, WiMP,
TDC Play etc. Så vidt så godt.
Før offentliggørelsen af
disse tal kunne man i Politiken læse et indlæg med overskriften Tilbage til fremtiden underskrevet nogle
af branchens største aktører, herunder de to major labels Universal og Sony.
Sidstnævntes direktør, Henrik Daldorph, er også bestyrelsesformand i IFPI,
hvorfor man kunne have indlægget klar allerede ét minut over midnat fredag d.
13. september.
Indlægget er blevet rost for
at udvise en vis selvkritik over for den etablerede branche, der med
afsendernes ord de seneste 10-15 år blev ”selvtilstrækkelig og i højere grad
koncentrerede sig om egne fortræffeligheder end om den virkelighed, forbrugerne
befandt sig i.”
Nogle af disse aspekter
belyses i Fredric Dannens bog Hit Men
om flere af spidserne i dét, vi nu henviser til som en tidligere æra i
musikbranchen. Vi skelner altså mellem det digitale og en tid før det. Hvor
mindre selskaber havde nemmere ved at tilpasse sig de nye tider, var det
sværere for de store, der blev en slags dinosaurer og forsøgte at leve videre
på de præmisser, der havde virket så fornemt i et godt stykke tid. Den historie
har de fleste musikinteresserede vist hørt.
Vi kan altså i første omgang
konkludere, at man roser de danske afdelinger af de multinationale major labels
for i 2013 at udvise en vis ydmyghed – men først så snart de altså igen har
vind i sejlene. Når man igen får penge, går det jo godt, og så har man overskud
til at vise verden, at man skam også kan se indad. Efter mere end et årti med
skræmmekampagner klinger en sådan ydmyghed en anelse hult.
Patent på sandheden
Det handler ikke om at være
for eller imod major labels eller kun at støtte de små. Det er for banalt og
kedeligt at inddele kulturen i modsætninger, dikotomier og radikale valg, der
skal definere enten populærkultur eller undergrund. Sådan hænger verden ikke
sammen, og det er heller ikke agendaen i dette indlæg.
Det store problem opstår, når
man forveksler en holdning med sandheden. Når ”musikselskaberne” har det bedre,
hører vi om det, fordi de store selskaber er i bedring. De har slikket deres
sår og har rejst sig igen, hvilket selvfølgelig er godt for dem. Men hvad er
der egentlig sket rent historisk? De store pladeselskaber har siddet på deres
hænder i årevis, indtil de til sidst investerede i dem, der rent faktisk
forstod udviklingen, herunder særligt Spotify, og nu ser de på ny lyst på
tingene. Igen: godt for dem.
Men der er langt derfra og
til de konklusioner, der herefter blev draget i fredagens indlæg. Fra
årtusindskiftet fik mindre bands og pladeselskaber bedre muligheder for at få
deres musik ud gennem internettets mange muligheder, og mange talte med rette
om en vis demokratisering af musikken.
Men når Henrik Daldorph
(Sony), Casper Bengtson (Universal) og Søren Krogh Thompson (Playground)
skriver, at forbrugeren gennem streaming ”dagligt stemmer med musen om, hvilken
musik der skal modtage penge fra den samlede streamingøkonomi,” forekommer det
en anelse arrogant at omtale det som en demokratisering af musikken.
Skulle der være noget som
helst demokratisk ved det, skulle vi først og fremmest have mere transparens i
debatten, hvilket angiveligt også er et mål fra de store musikselskabers side;
visse pladeselskaber har flere procenter og dermed interesser i Spotify (og de
fleste andre streamingtjenester), og dette kommer sjældent frem i debatten.
Hertil kommer, at der er umådeligt
stor forskel på marketingbudgetter og dét, vi diskret og underspillet kan kalde
”gode kontakter”. Det er de færreste små nichebands, der er gode venner med
Lars Trillingsgaard og kan få deres musik i A-rotation på P3.
Lad os få én ting på det
rene: dette er ikke et opgør med de
store musikselskaber. De tjener deres penge på lovlig vis. Men de skal ikke
tage patent på sandheden. Jo, alle kan komme på Spotify, WiMP, Play etc., men
det bliver også sværere og sværere at kunne vælge fra eller til, hvis flere og
flere benytter denne platform.
Diskussionen skal heller ikke
handle om afregning og procenter, men demokratisering
er heller ikke det rette ordvalg, når Spotify fordeler goderne efter kunstnernes
popularitet.
I fredagens indlæg hed det,
at ”et andet kritikpunkt er, at vækstlaget lider under streaming. Sådan
forholder det sig imidlertid ikke. Tværtimod, fristes man til at sige. I
modsætning til selskabernes tidligere distributionsmonopol har vækstlaget via
streamingtjenester uhindret adgang til at dele deres musik med alle.”
Problemet er ikke, at man her
forsøger at fordreje sandheden. Problemet er, at man påstår, at det overhovedet
skulle være sandt. Dette er i øvrigt alt, hvad der siges om vækstlaget i
indlægget. Det er i bedste fald en næsten tragikomisk eufemisme, der afslører
indlæggets forsøg på ydmyghed som et nyt kapitel i en arrogant dagbog.
Fodboldspilleren Martin
Jørgensen fortalte engang, hvorledes han første gang for Udinese oplevede, at
han var blevet nedlagt for derefter at blive hjulpet op af modstanderen – som
ved samme lejlighed hev ham i hårene under armen. Det skulle ligne en smuk
gestus men var i virkeligheden en skjult svinestreg, som kun han selv oplevede.
De store musikselskaber har deres version af tingenes orden, men de har ingen
ret til den universelle tone, de tillægger sig.
Det er fint med dårlige
betalinger, hvis det gælder alle. Men det gør det ikke. Neo-liberalismen har
for længst infiltreret kulturen, og det er der intet nyt i. Men dette forsøg på
ydmyghed og antydning af demokratisering er direkte skadeligt, når der er tale
om manipulerede sandheder.
Desperationens mange ansigter
Vi vil så gerne have det
godt. Nu lysner det for nogle, og så må det nødvendigvis være godt for alle.
Uden forbehold. Men det er nu, vi har brug for debat. Vi har ikke brug for at
klappe os selv på skuldrene og trykke hinanden i hånden uden at sætte
spørgsmålstegn ved kunstens muligheder. ”Nu går det godt igen,” synes den
generelle konsensus at være. Kaotiske tider kalder på trangen til forlig. Men
debatten må ikke dø her, for ingen har patent på sandheden.
Det understreges klart og
fint i indlægget, at der er forskel på at eje
og at streame, og at man ikke kan
sammenligne de to direkte. Sammenligningsgrundlaget er naturligvis økonomisk
betinget. Alligevel sammenlignes streaming med vinyl senere i indlægget i
forhold til kulturel relevans. Kultur bliver til forbrug, hvis det passer ind i
argumentet, og så kan det være ligegyldigt, om argumentationen og filosofien så
er inkonsekvent.
I fredagens indlæg kunne man
også læse, hvorledes de store musikselskaber ”gør deres for, at afstanden til
de danske forbrugere aldrig bliver så stor, som den blev i årene, efter at
internettet tog plads i vores liv.” Her antydes universaliteten igen i ”vores
liv” frem for ”vore liv”, og det manglende perspektiv afsløres også klart:
afstanden blev muligvis større for de forskellige major labels, men mange af de
mindre selskaber kom jo netop tættere på deres fans gennem internettet.
Den stærkeste del af
gårsdagens indlæg er indrømmelsen af, at de ikke vil tage diskussionen om
kunststøtte, da de udelukkende satser på musik med kommerciel gennemslagskraft.
Det er en værdsat ærlighed, hvor åbenlyst det end måtte være. Her anerkendes
det, at der er ontologiske, kreative og kommercielle forskelle på major labels
og de mindre aktører.
Men hvad de overser med denne
(ellers noble) anerkendelse, er tilsynekomsten af en immanent modsigelse, der
én gang for alle slår fast, at dette kald på universalisme går imod alt, hvad
der hedder fornuft og sandhed: ved at udlægge de positive tal som en sandhed,
der kan neutralisere alle problemer for mindre aktører, inddrager man netop
selvsamme aktører og anerkender i en paradoksal vending de problemer, man
forsøger at begrave.
De store musikselskaber har
ret til at juble over, at de igen tjener penge. Men de har ingen ret til at
plædere for sandheder, der ikke findes. De er virksomheder som så mange andre,
og det handler ikke om en diskussion af deres etiske grundlag eller om
kunstnerisk kvalitet. Det handler om et retorisk greb, der skal sælge forklædte
sandheder som kulturel frihed og demokratisk potentiale. Det har vi allerede
politikerne til. Lad venligst være med at udsætte kulturen og jeres
medmennesker for det samme.
/Martin
Ingen kommentarer:
Send en kommentar