tirsdag den 10. juli 2012

Nyt fra Why?

Efter to års pause var jeg tilbage på Roskilde Festival i år, hvor jeg genfandt gejsten. Egentlig var mangel på dette ikke grunden til mit fravær de seneste par år, men den var en anelse aftagende, hvorfor årets vellykkede festival var mere nødvendig end først antaget. Der er rigeligt med tilgængelige anmeldelser og reaktioner, så det vil jeg ikke kede jer med. Mest begejstret var jeg nok for The Low Anthem, hvor alt gik op i en højere enhed. En sjældent smuk omgang og noget af det bedste jeg nogensinde har overværet på Roskilde.

Nu må jeg hellere forblive loyal mod overskriften: Der er skam nyt fra Why?, og det er heldigvis en herlig omgang! De har en EP ude 13. august på berlinske City Slang, hvorfra man nu kan høre singlen Sod in the Seed. Jeg var ret skuffet over Eskimo Snow fra 2009, og lige så skræmmende det kan være, at der er gået tre år siden udgivelsen, lige så megen optimisme er der grund til at føle at dømme efter førstesinglen.

Yoni Wolf er tilbage i fin form med veloplagte strofer, der bl.a. ironiserer over tilværelsen som en "minor star", der kun være med en kvinde, der kører en "hybrid car" etc. Der leges også med variationer over accepten af ikke just at være en altruistisk skikkelse. Nu må vi bare vente en måneds tid og derefter håbe på en ny fuldlængde, der kan vise takterne fra ældre sager som Elephant Eyelash eller Alopecia. Av.

So what if a man blinks in Morse code while singing if he's singing his heart out?





/Martin

Ingen kommentarer: