tirsdag den 10. februar 2009

The Pains of Being Pure at Heart

Nogle gange lærer man ikke af de fejl, man begår. Jeg har flere gange undladt at lytte til et band grundet dets navn. En overfladisk grund, der alligevel ikke stemmer ens med min generelle holdning til bandnavne: At det blot er et navn. Denne gang gik fejlen ud over NYC-gruppen The Pains of Being Pure at Heart, der netop har udgivet deres fremragende, selvbetitlede album. Gruppen var nogle måneder tilbage "Band to Watch" på Stereogum, men navnet afskrækkede mig, selvom jeg nu ved, at den da omtalte EP, som LP'en, er ganske fortræffelig.

Gruppen blev dannet i slutningen af 2007 og rammer ganske præcist den lyd, man kan kalde den melankolske støjpop - som fortolket af My Bloody Valentine. Til tider lyder de også en smule som The Jesus and Mary Chain, medens Ramones-sammenligningerne er sværere at få øje på. Alt i alt en ganske flot blanding af støjpop og dream pop. Sangerne Kip og Peggy skiftes til at synge, og af og til tager de den sammen.
I disse mørke tider er det ganske perfekt med en på én gang melankolsk og alligevel mærkeligt upbeat udgivelse. Der er i sandhed tale om new romantics. Ægtheden er ikke til at tage fejl af. At gruppen har en så imponerende lyd efter kun lidt over et år sammen er mildest talt imponerende, og... Ja, jeg tror, jeg stopper her, før jeg lader som om, ord kan forklare, hvor begejstret jeg er.
Albummet udgives på det gamle Slumberland Records (Crystal Stilts, Black Tambourines).

Via Insound kan debutalbummet købes for kun 11$ på vinyl - med købet følger også en gratis download af EP'en. Der kommer selvfølgelig fragt oveni, så det er nok fornuftigt at bestille et par plader mere, når man nu er i gang.

MP3: The Pains of Being Pure at Heart - Come Saturday
MP3: The Pains of Being Pure at Heart - Everything With You
MP3: The Pains of Being Pure at Heart - Young Adult Friction
MP3: The Pains of Being Pure at Heart - Stay Alive

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

He he, ja bandnavnet er ikke det bedste... Men musikken holder.

<3

Anonym sagde ...

Bandnavnet er Awesome! -og musikken er også fin, så snart der lidt flere penge at gøre med skal jeg ihvertfald en tur forbi Insound.