onsdag den 7. marts 2012

Nyt fra Beach House

Guderne må vide, at vi altid har elsket Beach House på disse sider. Alle gruppens plader er fantastiske og rørende bedrifter. Nu har de et nyt album på vej, og at dømme efter førstesinglen Myth er gruppen på vej til at forlade deres næsten minimalistiske og til en vis grad nøgne lyd.

Samtidig står de klar med en alvorlig konkurrent til Lower Dens' Brains som årets hidtil stærkeste single. Lad det være sagt med det samme: Bedst som forventningerne til et nyt album fra Beach House næsten ikke kunne være større, kommer denne single og gør netop dét. Allerede fra start står det klart, at lyden er både større og tungere. Der er mere fylde i lydbilledet. Det kan vel stadig kaldes en form for dream pop, men det er på en ganske anden vis - uden at der på noget tidspunkt er tvivl om, at det er Beach House, man hører. Det er stort, og det er umådeligt smukt.

Opbygningen er i sig selv yderst imponerende, og selv beatet i starten af sangen har mere status af et decideret beat, end man sædvanligvis har tænkt om de organiske (vi hader vel alle det ord, når alt kommer til alt) forgængere. Herefter overtager deciderede trommer (ja!). Dertil kommer den dybe guitarstøj og et lettere overraskende break midt i sangen, der leder til et nyt break. Jeg kan ikke tøjle min begejstring og giver i stedet frit løb til selve musikken.

Det nye album BLOOM udkommer til maj på Sub Pop.

MP3: Beach House - Myth

/Martin

2 kommentarer:

Andreas sagde ...

Overdrevet fed blog du har, jeg er glad for jeg fandt den. Jeg kan desværre ikke finde ud af at tilmelde mig som fast læser derinde... Hvis du også kan lide musik som ikke nødvendigvis sker lige nu, skal du tjekke forbi den her: http://svinguitar.blogspot.com/

Börneblogger sagde ...

Hej Andreas,

Mange tak for de rare ord. Det burde være muligt at tilmelde sig på én eller anden måde. Jeg får lige checket op på din blog!