torsdag den 24. december 2009

En julehilsen

Det er muligt, at nogle læsere ikke går særligt op i julen. Men de vil nok tilgive mig for at ville ønske en glædelig én af slagsen! Et billede af Animal Collective og lidt ord fra Noah Lennox vil nok også formilde selv de værste Grinch'er. Musikskribenten Simon Christensen, der bl.a. repræsenterer Gaffa, har for nylig interviewet netop Noah Lennox og har i den forbindelse givet en lille gave til Börneblogger i form af en lille eksklusiv interviewbid. En længere artikel og interview lægges ud på Gaffa. Her er en ganske interessant detalje om Merriweather og den nye EP, Fall Be Kind:

SC: EP'en er skrevet i samme periode som Merriweather?

NL: Vi troede faktisk, vi havde nok materiale i den periode til at lave to plader, men det endte med, vi hverken havde nok tid eller materiale til to albums, så vi endte med lave Merriweather.

SC: Hvordan skaber I en helhed ud af overskudsmateriale?

NL: Ofte har vi tre sange, som har hver deres stemning, men så har vi sådan set bare skrevet to sange mere, som lægger sig imellem og binder de andre numre sammen.

SC: Hvordan kan du skille inspirationerne til at skrive sange for Panda Bear og Animal Collective?

NL: Det sker så tidligt, at jeg bestemmer mig, inden jeg sætter mig ned og skriver sangen. Det er kun i to tilfælde, at jeg rent faktisk har været i tvivl. Det er også et spørgsmål om, at hvis du skriver sange til Animal Collective, så er der nogle strukturelle ting, fordi vi er tre eller fire mennesker, der skal spille det (Animal Collective har de seneste halvandet år turneret som trio, red.). Du kan ikke bare producere det selv, gå i ekstremer eller fylde hele lydbilledet ud, for der skal være plads til de andre. Derfor holder jeg skitserne på den simple side, hvis man ser på det helt generelt, når jeg skriver til Animal Collective.

Et stort tak til Simon Christensen for denne bid - og for at dele nedenstående video og sang af Drexciya, der angiveligt skulle have været en stor inspiration for både Noah Lennox og resten af Animal Collective i forbindelse med Merriweather. Disse undervandseventyr giver helt lyst til et gensyn med den fantastiske Life Aquatic.
og EP'en her i stedet. Vi har altid haft lyst til at udgive det materiale, vi har arbejdet med i én eller anden form, og da vi skulle lukke albummet, så var der de her sange til overs. Vi har valgt EP-formatet, fordi vi gerne vil have fornemmelsen af, at vi kan skabe et samlet hele.



Nogle glædelige juledage ønskes alle!

/Martin

Ingen kommentarer: